a mentori tevékenység
Ø CÉLJA: az EQUAL E024 projekt célkitűzéseinek támogatása
Ø KONCEPCIÓJA: koncepciójának lényege, hogy a szociális szektorban eredményesen működő támogatási formát adaptáljuk a munka világában, az E024 projektben résztvevő munaadók és munkavállalók (célcsoport) körében.
Ø KI A MENTOR?
A mentorok olyan segítők (a projekt célcsoportjának 10%-a, azaz 100 fő, lehetőség szerint a regionális lefedettségtől nem túl eltérő földrajzi struktúrával), akik támogatják, információkkal ellátják a célcsoport azon személyeit, akik a projekt célkitűzéseivel kapcsolatba hozható problémáikkal hozzájuk fordulnak.
Ø A MENTOROK FELADATAI
§ információkkal látja el projekt célcsoportjába tartozó, a fejlesztési programban résztvevő/részt vett munkavállalókat, a fejlesztési program lezárását követő 6. hónap végéig, legkésőbb 2007. december 31-ig:
-
munkahelyi problémáiban (munkavállalói, munkavédelmi stb. kérdések)
-
a munkavégzéshez kötődő, azt veszélyeztető szociális kérdésekben
-
fizikai, mentális problémáit illetően;
§ facilitatív ill. tanácsadói tevékenységével segíti a problémafeltárás, problémamegoldás folyamatát;
§ szükség esetén érdekképviseletet biztosít a fejlesztési program sikerét veszélyeztető helyzetekben;
§ munkájához számítógéppel támogatott információs rendszert, specialistákat (munkajogi, egészségügyi, mentálhigiénés, szociális ill. családsegítő szakemberek) és mediátori szolgálatot vehet igénybe
§ munkájával összefüggő dokumentációt vezet
Ø MIÉRT JÓ A MENTORI RENDSZER
§ elkötelezettséget, feltétlen tudástranszfert hajt végre
§ hálózatban, rendszerben működik
§ így könnyen áttekinthető, hozzáférhető, ellenőrizhető
Ø KAPCSOLATRENDSZERE
A fentiek értelmében a mentor a célcsoport fejlesztő programjában résztvevő kliensekkel, a munkavállalót képviselő HR-s szakemberekkel, az adatbázist működtető EQ szakemberekkel (KRE,HSZK) és felkért specialistákkal van kapcsolatban, általában. Egy-egy konkrét ügy kapcsán természetesen a támogató háttérintézmények és a fejlesztési programban résztvevők között is közvetítő szerepe lehet.
Ø A MENTORI TEVÉKENYSÉG ESZKÖZRENDSZERE
A mentor a legfontosabb „eszköze” a segítői kompetenciái, személyisége, szakmai felkészültsége (segítői ismeretek, készségek; a munkavállalók helyzetét jellemző információk, konkrét munkahely- és szituációs ismeret, egészségügyi /rehabilitációs/, mentálhigiénés ismeretek, munkajogi, szociális stb. ismeretek), a rendelkezésre álló specialisták és a Mentori Számítógépes Információs Rendszer.
A kapcsolattartás eszköze a E024-es projekt mentori honlapja, telefonösszeköttetés, esetleg E-mail kapcsolat, a személyes (konzulensi) kapcsolat mellett.
A kliensi kapcsolatkezelés eszközrendszere:
-segítői beszélgetés
-problémafelismerő, elemző és megoldást feltáró konzultáció
-tanácsadás (információt nyújt, felvilágosít stb.)
-közvetítői tevékenység
A számítógéppel támogatott mentori adatbázis fontosabb elemei:
-intézményelérhetőségi listák (szociális szolgáltatók; családsegítők; munkaügyi szervezetek; képző- és továbbképző központok; rehabilitációs ill. speciális egészségügyi, mentálhigiénés szervezetek;)
-mentori lista;
-mentori tevékenységet támogató szakértői lista
-fontosabb, elsősorban szociális jogszabályok, szakmai segítséget nyújtó anyagok.
-a mentori honlapon természetesen aktuális információk is megjelennek
Ø Mediátori szolgálat A mentori tevékenységet mediátori szolgáltatás egészíti ki.
A mediációs szolgáltatás célja: A projekt és ezen belül a mentori hálózat felállításának és működtetésének a támogatása, a mediátori szakértői tevékenységgel. Koncepciója: A közvetítés módszerének a megismertetése a mentorok körében, hogy segítő munkájukban eszközként tudják alkalmazni, vagy ajánlani a hozzájuk fordulóknak. Konkrét mediációs eljárás lefolytatása, igény és külön megállapodás szerint.
Mi a mentori szolgálatban a közvetítő tevékenység helye és szerepe? Közreműködni:
· a munkavállaló és munkaadója közötti vitás kérdések megoldásában
· a munkavégzést is befolyásoló családi krízisek kezelésében
· a közvetlen munkatársak közötti, a munkájuk hatékonyságát hátráltató viták megoldásában
· a tárgyalóképesség fejlesztésében, a képzésben résztvevő munkavállalók érdekének képviseletében
A mentori tevékenység kapcsolódási lehetőségei:
· Az ország 6 régiójában már működik a mediációs szolgálat, főleg családi konfliktusokra specializálódva.
· A mentorok adatbázisában szerepeltetni kell a régiós mediátorok elérhetőségeit, és megfelelő információt nyújtani a munkájukról.
· A mentori klubfoglalózások egyik témája lesz a módszer megismertetése, ha szükséges konkrét mediációs eljárás lefolytatása szakemberek irányításával, az adott csoportban.
Ø A MENTOROK KIVÁLASZTÁSA
A mentor a program célkitűzéseivel azonosuló, azt fontosnak tartó, önkéntes segítő.
Kiválasztásánál az önkéntesség, a feladat ellátására való alkalmasság, motiváltság, a célcsoporthoz kötődő ismeretek (tevékenység, élethelyzet, munkahelyi sajátosságok stb.) a meghatározóak.
További konkrét szempontok:
§ egyéni elkötelezettség,
§ életút jellemzők,
§ a fejlesztő folyamatban való részvétel (Insight teszt információk; tréningek /egy 8-as sorozat, különös tekintettel a munkajogi ismeretekre, EU, munkajogi ismertek)
§ fontos lehet a tréneri ill. munkahelyi ajánlás
§ állandó számítógép elérhetőség, E-mail használat
Ø MENTORI FELKÉSZÍTÉS
A mentori tevékenységre történő felkészítés 1 napos indítóprogrammal kezdődik, amit egyéni konzultációs lehetőség (mentori keretek között), mint folyamatkonzultáció és igény szerint biztosíthatunk lehetőséget támaszcsoport beindítására, a Mentori Műhely keretében.
Ø Mentori klub A mentori klub célja: A képzés során a trénerek által kiválasztott és önkéntes mentori tevékenységet vállalók, támogató csoporttá alakítása a projekt eredményeinek hosszú távú fenntartására. Funkciói: - tapasztalatcsere biztosítása, - támaszcsoport, az emberi kapcsolatok ápolása - estmegbeszélés, illetve szükség esetén - egyéni, illetve csoport szupervízió biztosítása a szakmai fejlődés és a kiégés megelőzése érdekében Helyszíne: hét régióban folyamatosan alakítjuk, ahol a képzés befejeződött. A klub megszervezéséről a képzés befejezése után, még fél évig gondoskodunk, de a célunk az, hogy később a mentorok saját szervezésükben önállóan működtessék.
Ø FINANSZÍROZÁS
§ A mentori tevékenység önkéntes segítői munka; tiszteletdíj nélkül.
§ Szolgáltatói jellegű, ami azt jelenti, hogy a problémafeltáráson, felvilágosításon stb. túli szakmai tevékenységét a szolgáltatást igénybe vevő – más forrás híján – saját maga finanszírozza.
§ Indokolt esetben a mentor költségtérítésben részesülhet.
|