Tárgya, tartalma |
A fejlesztési rendszerünk kiindulópontja a kompetenciák felmérésére alapozott egyéni karrierterv kidolgozása, amelyhez a szervezet a megfelelő feltételeket biztosítja.
Az egyéni karriertervezés kétoldalú folyamat, feltételezi az egyéni igények ismeretét (önismeretet) és az egyén kompetenciái iránti kereslet (piacismeret) felmérését. A karrierfejlesztési feladatok súlypontjai az életpálya egyes szakaszaiban változók. Az egyéni karrierfejlesztés nagyfokú önismeretet, reális szakmai tervet és következetes cselekvést feltételez, amihez a felkészítés-képzés nem nélkülözhető.
A munkakör betöltésével, a javadalmazással, képzéssel és előmeneteli feltételekkel kapcsolatos elvárások megfogalmazása, a tervben megjelölt feladatok ütemezése. Az egyéni fejlesztési tervből nyert információk alapján fogalmazható meg a megcélzott pálya eléréséhez szükséges mozgás és/vagy fejlesztési igény, valamint ennek ütemezése. |
Újszerűségének lényege |
Az életpálya (karrier) gondozást a jelenleg szokásostól eltérően az alkalmazottak teljes körére kiterjesztjük, mivel a munkahelyi karriert munkahelyi életpályaként értelmezzük. A projekt célcsoportját (hátrányos helyzetűek) eddig minden vállalati, szervezeti képzésből – kivéve a biztonságtechnikai képzéseket - kihagyták. A szervezet feladata, hogy a hátrányos helyzetű alkalmazottak számára megfelelő munkahelyi életpályát biztosítson a fejlesztés- képzés segítségével.
A munkahely megtartás és a diszkrimináció megszüntetésére az életpálya gondozás (karrier-menedzselés) eszköztárát hasznosítjuk.
Az egyének karrieraspirációja iskolázottságuktól, koruktól, nemüktől, családi állapotuktól és személyiségüktől függ. A kor függvényében az egyéni életpálya különböző szakaszai különülnek el, minden szakasznak megvannak a sajátosságai. Az eredményes karrierfejlesztés azt feltételezi, hogy mindegyik életpálya szakaszban az adott szakasz követelményeinek megfelelő karriercélt tűzzön ki az egyén. A karrieraspirációk a társadalmi és szervezeti környezet hatására alakulnak ki, amelyek az önismeret során nyert információkkal együtt alakítják az egyén karriercéljait. A karriercélok megfogalmazásához, az ezzel járó döntésekhez alapos és sokoldalú információkra van szükség, Fontos szerepet játszik az önismeret, a vágyak és lehetőségek ütköztetéséből származtatható a reális célkitűzés. Az önismeret az emocionális intelligencia része, fejlődését segítik a visszacsatolások, és a képzések. A kompetencia alapú teszt felszínre hozza a célcsoportok tagjainak egyéni erős és gyenge pontjai, melyek a fejlesztés alapjául szolgálnak, segítik az alkalmazottakat, hogy felmérjék értékeiket, érdeklődésüket, képességüket, céljaikat, erős és gyenge pontjaikat, s mindezekre alapozva elkészítsék egyéni fejlesztési tervüket. |